Lenke

http://arnek.wordpress.com/2011/10/10/623/

24 sep

http://arnek.wordpress.com/2011/10/10/623/

I utgangspunktet er det en utfordring for meg, å skrive en blogg om forlagsbransjen, en bransje jeg overhode ikke har greie på. Likevel er det vel mulig å gjøre seg noen betraktninger, ut ifra den generelle samfunnsutviklingen. Flere og flere tjenester blir digitalisert og omsatt nesten uten transaksjonskostnader. Nå nylig gjorde jeg meg en erfaring med bestilling av betongstein på netthandel. Jeg slapp å forlate stua, prisen var den halve ifht et byggevarehus og steinen lå i hagen 2 dager etter bestilling. Var nok litt skeptisk til å bestille stein ifra Stavanger hørtes uhensiktsmessig ut når man bor i Midt-Norge. Riktignok var nettadressen i Stavanger, men steinen ble levert fra Stjørdal, 2 mil unna. Alt gikk kjapt og greit og det med et produkt som veier flere tonn. Transaksjonskostnadene er sannsynligvis langt lavere enn det er i de tradisjonelle varehusene. Om man ser på konkurrerende bygg varehus i mitt nærområde, så har de ikke funksjonelle nettsider og vil med stor sannsynlighet tape kampen om kundene om det ikke omstiller seg til å ta utfordringen med den digitale økonomien. Hva har så dette med forlagsbransjen å gjøre?

 

I sitt innlegg i Aftenposten, beskriver Herodes Falsk, forlagsbransjen svært lite proaktiv tilnærming til den digitale utviklingen.  Herodes Falsk som er mest kjent som en gjøgler, skriver treffende om norske forlag som er for lite utviklingsorienterte og ønsker proteksjonisme fremfor modernisering av sine forretningsmodeller.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Forlag-i-fosterstilling-6734496.html

 

Arne Krokan problematiserer videre i sin artikkel om den nye forfatterøkonomien, hvordan skal skribenter/forfattere tjene penger i fremtiden. http://arnek.wordpress.com/2011/10/10/623/ Det har vel så langt vist seg at musikere har «overlevd» digitaliseringen av sine produkter. Der kopieres det over en lav sko og lastes ned fra nettet, men det ser ut til at artistene fremdeles lever godt. Plateselskapene derimot sliter i motvind for tiden. Slik vil det vel kanskje gå med forfatterne også, de vil nok tjene penger, kanskje etter samme modell som Spotify. I så fall vil forlagsbransjen gå store utfordringer i møte, om de ikke utvikler nye forretningsmodeller.

 

Bjarne Buset i Gyldendal sier at forlagene ikke forsøker å bremse utviklingen, men gasser på for å møte utviklingen. Ut ifra hans argumentasjon kan det se ut som han gasser, men bakover. Jeg kan ikke se at noen av hans argumenter et proaktive, det ser vel mer ut som det har gitt opp kampen i konkurranse med større aktører. Argumentasjonen bærer mest preg av forsøk på beskyttelse og forsvar av at det ikke har kommet opp med nye løsninger. Buset har sikkert rett i at det ikke er enkelt i å drive konkurranse i et slikt marked, men på sikt er det vel her som ellers at det sterkeste/smarteste vinner kampen. Det er i alle fall ikke lurt å kjempe imot gigantene med forsøk på makt og proteksjonisme, det vil ikke fungere i en stadig mindre og digitalisert verden/marked. Forlagene må nok ta innover seg en ny tid, fordyrende mellomledd vil nok bli utfordret kraftig om de skal selge betongstein eller bøker.

http://www.forfatterforeningen.no/v2/content/gyldendals-bjarne-buset-seks-myter-om-e-b%C3%B8kene

 

I «the  Guardian» sier forfatteren at han opprettholder og til å med øker inntektene sine på tross av at prisene på e-bøkene er drastisk redusert. I så falle blir det enda vanskeligere for forlagene å overleve om de skal drive som før. Forfattere er vel som folk flest, de leverer sine produkt til de som betaler best. Inntektene til forfattere vil til og med muligens øke i den digitale utviklingen p.g.a nettverks og longtail effekter.

http://www.guardian.co.uk/books/2012/sep/18/ebook-price-war-discounts

 

Jeg er nok ikke den rette til å komme gode råd til de som jobber i forlagsbransjen, men i den grad det ikke har kompetanse på digitale forretningsmodeller i sine rekker, så bør de i alle fall skaffe seg tilgang på slik kompetanse og sette av ressurser til utviklingsarbeid og ikke bare melke gamle kyr. Om ikke går det med norske bokhandlere og forlag som i USA som Dagbladet beskriver i denne artikkelen: http://www.dagbladet.no/2012/01/06/kultur/debatt/litteratur/boklov/e-boker/19691162/

 

Uansett hva som skjer vil forlagene fortsatt ha meg som kunde også i fremtiden, jeg synes ikke et lesebrett er like dekorativt i bokhylla på stua. Det er vel kanskje noe å tenke på som et konkurranse fortrinn også i fremtiden.

Legg igjen en kommentar